Σελίδες

Δευτέρα, 24 Σεπτεμβρίου 2012

Το τέρας μέσα μας: Το πείραμα του Μίλγκραμ


Το παρακάτω κείμενο το βρήκα σήμερα το πρωί στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο και το αναπαρήγαγα αυτούσιο. Βασικότατη αρχή μου είναι η αναζήτηση της (αρχικής) πηγής και η αναφορά της. Μετά το σχετικό ψάξιμο σε πολλά blogs, θεωρώ πως βρήκα την αρχική πηγή.
Σημ: Δείτε οπωσδήποτε το σχετικό βίντεο στο youtube που υπάρχει στο τέλος.
Όταν τελειώσει το 1ο μέρος ξεκινάει το 2ο (και πολύ χειρότερο).
Στο τέλος μερικά δικά μου σχόλια.


Το πείραμα του Μίλγκραμ είναι ένα από τα πιο γνωστά αντιδεοντολογικά πειράματα της ψυχολογίας, ουσιαστικά μια «φάρσα» που ξεγύμνωσε την ανθρώπινη  ψυχή.

Το 1961, ο εικοσιεπτάχρονος Στάνλει Μίλγκραμ, επίκουρος καθηγητής ψυχολογίας στο Γέιλ, αποφάσισε να μελετήσει την υπακοή στην εξουσία. Είχαν περάσει λίγα μόνο χρόνια από τα φρικτά εγκλήματα των Ναζί και γινόταν μια προσπάθεια κατανόησης της συμπεριφοράς των απλών στρατιωτών και αξιωματικών των SS, οι οποίοι είχαν εξολοθρεύσει εκατομμύρια αμάχων. Η ευρέως αποδεκτή εξήγηση - πριν το πείραμα του Μίλγκραμ - ήταν η αυταρχική τευτονική διαπαιδαγώγηση και η καταπιεσμένη - κυρίως σεξουαλικά - παιδική ηλικία των Γερμανών.

Όμως ο Μίλγκραμ ήταν κοινωνικός ψυχολόγος και πίστευε ότι αυτού του είδους η υπακοή - που οδηγεί στο έγκλημα - δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα μόνο της προσωπικότητας, αλλά περισσότερο των πιεστικών συνθηκών. Και το απέδειξε κάνοντας τη «φάρσα» του.

Τα υποκείμενα του πειράματος ήταν εθελοντές, κυρίως φοιτητές, οι οποίοι καλούνταν έναντι αμοιβής να συμμετέχουν σε ένα ψυχολογικό πείραμα σχετικό με τη μνήμη. Χώριζε τους φοιτητές σε ζεύγη και - μετά από μια εικονική κλήρωση - ο ένας έπαιρνε το ρόλο του «μαθητευομένου» και ο άλλος του «δασκάλου». Ο έκπληκτος «μαθητευόμενος» δενόταν χειροπόδαρα σε μια ηλεκτρική καρέκλα και του περνούσαν ηλεκτρόδια σε όλο το σώμα. Έπειτα του έδιναν να μάθει δέκα ζεύγη λέξεων.

Ο «δάσκαλος», από την άλλη, καθόταν μπροστά σε μια κονσόλα ηλεκτρικής γεννήτριας. Μπροστά του δέκα κουμπιά με ενδείξεις: «15 βολτ, 30 βολτ, 50 βολτ κλπ.» Το τελευταίο κουμπί έγραφε: «450 βολτ. Προσοχή! Κίνδυνος!» Πίσω από το «δάσκαλο» στεκόταν ο πειραματιστής, ο υπεύθυνος του πειράματος.

(Και περνάμε σε ενεστώτα για να γίνουμε μέτοχοι της στιγμής.)
«Θα λέτε την πρώτη λέξη από τα ζεύγη στο μαθητευόμενο. Αν κάνει λάθος θα σηκώσετε το πρώτο μοχλό και θα υποστεί ένα ηλεκτροσόκ 15 βολτ. Σε κάθε λάθος θα σηκώνετε τον αμέσως επόμενο μοχλό», λέει ο πειραματιστής και ο «δάσκαλος» αισθάνεται ήδη καλά που δεν του έτυχε στην κλήρωση ο άλλος ρόλος.

Το πείραμα ξεκινάει. Ο «δάσκαλος» λέει τις λέξεις από το μικρόφωνο. Ο «μαθητευόμενος», ήδη τρομαγμένος, απαντάει σωστά, αλλά όχι για πολύ. Μόλις κάνει το πρώτο λάθος ο «δάσκαλος» γυρνάει να κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος του λέει να προχωρήσει στο πρώτο ηλεκτροσόκ. Ο «δάσκαλος» υπακούει. 15 βολτ δεν είναι πολλά, αλλά ο «μαθητευόμενος» έχει αλλάξει ήδη γνώμη. Παρ' όλα αυτά απαντάει σωστά σε άλλη μια ερώτηση, αλλά στο επόμενο λάθος δέχεται 30 βολτ.
  
«Αφήστε να φύγω», λέει ο «μαθητευόμενος» που δεν μπορεί να λυθεί. «Δε θέλω να συμμετάσχω σε αυτό το πείραμα.» Ο «δάσκαλος» κοιτάει τον πειραματιστή. Εκείνος του κάνει νόημα να συνεχίσει.

Τα βολτ αυξάνονται και τώρα πια ο πόνος είναι εμφανής στο πρόσωπο του «μαθητευόμενου», που εκλιπαρεί να τον αφήσουν ελεύθερο. Στα 200 βολτ ταρακουνιέται ολόκληρος. Ο «δάσκαλος» πριν κάθε ηλεκτροσόκ γυρνάει να κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος, με σταθερή φωνή, του λέει ότι το πείραμα πρέπει να συνεχιστεί. Ο «δάσκαλος» συνεχίζει να βασανίζει έναν άγνωστο, έναν απλό φοιτητή που κλαίει, ζητάει τη βοήθεια του Θεού και παρακαλεί να τον λυπηθούν. Δεν μπορεί πια να απαντήσει στις ερωτήσεις, αλλά ο πειραματιστής λέει στο «δάσκαλο»: «Τη σιωπή την εκλαμβάνουμε ως αποτυχημένη απάντηση και συνεχίζουμε με την τιμωρία.»

Στα 345 βολτ ο «μαθητευόμενος» τραντάζεται ολόκληρος, ουρλιάζει και χάνει τις αισθήσεις του. Ο «δάσκαλος», ιδρωμένος και με τα χέρια του να τρέμουν, κοιτάει τον πειραματιστή.
«Μην ανησυχείτε», λέει εκείνος, «το πείραμα είναι απολύτως ελεγχόμενο... Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό.»
«Μα είναι λιπόθυμος», λέει ο «δάσκαλος».
«Δεν έχει καμιά σημασία. Το πείραμα πρέπει να ολοκληρωθεί. Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό.»

Πόσοι από τους εθελοντές έφτασαν ως τον τελευταίο μοχλό;

Πριν ξεκινήσει το πείραμα του ο Μίλγκραμ είχε κάνει μια «δημοσκόπηση» ανάμεσα στους ψυχιάτρους και στους ψυχολόγους, ρωτώντας τους “τι ποσοστό των εθελοντών θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό;”.

Σχεδόν όλοι απάντησαν ότι κανείς δε θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό, πέρα ίσως από κάποια άτομα με κρυπτοσαδιστικές τάσεις, καθαρά παθολογικές. Δυστυχώς έκαναν λάθος.

Μόλις το 5% των «δασκάλων» αρνήθηκαν εξ' αρχής να συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο πείραμα και αποχώρησαν - συνήθως βρίζοντας τον πειραματιστή. Το υπόλοιπο 95% προχώρησε πολύ το πείραμα, πάνω από τα 150 βολτ. Και το 65%... Έφτασε μέχρι τον τελευταίο μοχλό, τα πιθανότατα θανατηφόρα 450 βολτ!

Που έγκειται η φάρσα;
Ο «μαθητευόμενος» δεν ήταν φοιτητής, αλλά ηθοποιός, που είχε προσληφθεί από το Μίλγκραμ για αυτόν ακριβώς το «ρόλο». Δεν υπήρχε ηλεκτρισμός ούτε ηλεκτροσόκ. Ο ηθοποιός υποκρινόταν. Το μοναδικό πειραματόζωο ήταν ο «δάσκαλος».

Όμως τα αποτελέσματα ήταν αληθινά: Το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων θα υπακούσει και θα βασανίσει - ίσως και θα σκοτώσει - έναν άγνωστο του, αρκεί να δέχεται εντολές από κάποιον με κύρος (στην προκειμένη περίπτωση επιστημονικό) και ταυτόχρονα να αισθάνεται ότι δεν τον βαρύνει η ευθύνη για ό,τι συμβεί - αφού εκείνος «απλά ακολουθούσε τις διαταγές».

Και φυσικά οι περισσότεροι από εμάς θα σκεφτούν όταν μάθουν για αυτό το πείραμα: «Εγώ αποκλείεται να έφτανα ως τον τελευταίο μοχλό.»

Όμως δείτε τι συμβαίνει στην κοινωνία μας, κάθε μέρα.

Ο υπάλληλος της ΔΕΗ που δέχεται να κόψει το ρεύμα από έναν άνεργο ή άπορο, ξέροντας ότι έτσι τον ταπεινώνει, τον υποβάλει σε ένα διαρκές βασανιστήριο και πιθανότατα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή του, ανήκει στο 65% του τελευταίου μοχλού. Και δεν είναι καθόλου κρυπτοσαδιστής. Απλά ακολουθεί τις εντολές που του έδωσαν.

Ο υπάλληλος του σούπερ-μάρκετ που σου δίνει το χαλασμένο ψάρι και σε διαβεβαιώνει ότι είναι φρέσκο (μιλώ εξ' ιδίας πείρας, ως αγοραστής) δε σε μισεί, παρότι γνωρίζει ότι μπορεί να πάθεις και δηλητηρίαση. Απλώς ακολουθάει εντολές.

Ο αστυνομικός ο οποίος ραντίζει με χημικά τους διαδηλωτές δεν είναι κρυπτοσαδιστής - αν και πολλοί θα διαφωνήσουν στο συγκεκριμένο παράδειγμα. Απλώς κάνει τη δουλειά του.

Ο υπάλληλος της εφορίας ή της τράπεζας που υπογράφει την κατάσχεση κάποιου σπιτιού για 1.000 ευρώ χρέος, θα έφτανε ως τον τελευταίο μοχλό στο πείραμα. Γιατί υπακούει.

Ο πολιτικός που υπογράφει το μνημόνιο το οποίο οδηγεί ένα ολόκληρο έθνος στην εξαθλίωση του νεοφιλελευθερισμού θα έφτανε μέχρι τον τελευταίο μοχλό. Και αυτός υπακούει, σε εντολές πολύ πιο ισχυρές από εκείνες του πειραματιστή με την άσπρη φόρμα.

Αν όμως δούμε το πείραμα του Μίλγκραμ από την ανθρωπιστική-ηθική του πλευρά (από την πλευρά του 5% που αρνήθηκε να υπακούσει) θα καταλάβουμε ότι κανένας δεν είναι άμοιρος ευθυνών. Αν σε διατάζουν να κάνεις κάτι που προκαλεί κακό στον άλλον, στο συμπολίτη σου, σε έναν μετανάστη, σε έναν άνθρωπο (ή σε ένα ζώο, αλλά αυτό περιπλέκει πολύ τα πράγματα, εφόσον συνεχίζουμε να τρώμε κρέας), πρέπει να αρνηθείς να υπακούσεις. Ακόμα κι αν χάσεις το μπόνους παραγωγικότητας, την προαγωγή, την επανεκλογή, τη δουλειά σου.

Μόνο όταν θα είμαστε έτοιμοι να αρνηθούμε να υπακούσουμε στις «μικρές» και καθημερινές εντολές βίας - με τις οποίες οι περισσότεροι ασυνείδητα συμμορφωνόμαστε, μόνο όταν θα είμαστε έτοιμοι να προβούμε σε μια γενικευμένη και μέχρι τέλους πολιτική, κοινωνική, καταναλωτική ανυπακοή, μόνο όταν μάθουμε να συμπεριφερόμαστε ως αυτεξούσιοι άνθρωποι και όχι ως ανεύθυνοι υπάλληλοι, μόνο τότε θα μπορέσουμε να γκρεμίσουμε τη λαίλαπα του νεοφιλελευθερισμού που μας θέλει υπάνθρωπους, υπάκουους και υπόδουλους.

Και μια τελευταία παρατήρηση:
Τα υποκείμενα του πειράματος του Μίλγκραμ, οι εθελοντές φοιτητές, μάθαιναν από εκείνον ποιος ήταν ο στόχος του πειράματος. Μάθαιναν ότι ο «μαθητευόμενος» ήταν ηθοποιός και ότι δεν είχε ποτέ υποστεί ηλεκτροσόκ. Ο Μίλγκραμ το έκανε αυτό για να τους ανακουφίσει, αλλά πέτυχε το ακριβώς αντίθετο.
Αυτοί οι άνθρωποι, ειδικά το 65% που είχε φτάσει ως τον τελευταίο μοχλό, πέρασαν την υπόλοιπη ζωή τους κυνηγημένοι από τις Ερινύες της πράξης τους.
Γιατί συνειδητοποίησαν ότι δεν ήταν τόσο αθώοι και τόσο «καλοί» όσο ήθελαν να πιστεύουν για τον εαυτό τους.

(Περισσότερα για το πείραμα του Μίλγκραμ μπορείτε να διαβάσετε στο υπέροχο βιβλίο της Lauren Slater: «Το κουτί της ψυχής», από τις εκδόσεις Οξύ, μετάφραση Δέσποινα Αλεξανδρή, 2009)

Το Πείραμα Υπακοής (Milgram)  



Για τους αγγλομαθείς υπάρχει και το παρακάτω βίντεο που γυρίστηκε το 1965.

Obedience (Stanley Milgram,1965)



Δικά μου σχόλια:
-  Οι «δάσκαλοι» δέχτηκαν να συμμετάσχουν στο πείραμα, χωρίς να είναι υποχρεωμένοι, να είναι στα πλαίσια της δουλειά τους, να πληρώνονται, ή κάτι τέτοιο. Είχαν πειστεί πως συμβάλλουν σε επιστημονική έρευνα και αυτό τούς αρκούσε ως απενοχοποίηση για τις πράξεις τους.
-  Η πλειοψηφία τους (65%) συνέχισε το πείραμα μέχρι τέλους, πιστεύοντας (ή ελπίζοντας) πως ο «επιστήμονας» έχει υπό τον έλεγχό του τα όποια αποτελέσματα.
-  Δεν είχαν οπτική επαφή με τον «μαθητευόμενο» και δεν ήσαν σε θέση να γνωρίζουν πως οι διαβεβαιώσεις του «επιστήμονα» περί «ελεγχόμενου πειράματος» ευσταθούν. Συνέχιζαν, παρά τις κραυγές πόνου των «μαθητευομένων» και τις ικεσίες τους.
-  Κάθε φορά που τα volt αυξάνονταν και πριν προχωρήσουν στο πάτημα του επόμενου διακόπτη (αλλά και μετά από αυτό!) γυρνούσαν και κοιτούσαν τον «επιστήμονα», σα να ζητούσαν την αποδοχή του σ’ αυτό που έκαναν. Αυτός τους έριχνε μια ψυχρή, σχεδόν περιφρονητική, ματιά και τους διαβεβαίωνε πως το πείραμα είναι ελεγχόμενο.
-  Πέρα από ηθικές, κοινωνικές, θρησκευτικές ή άλλες αξίες, τούς αρκούσε ως «επιστημονική επιβεβαίωση» για τις πράξεις τους ένα απλό νεύμα συγκατάβασης ενός αγνώστου ανθρώπου με άσπρη μπλούζα. Ενός ανθρώπου που ούτε καν τους εξανάγκαζε να συνεχίσουν αυτό που κάνουν, απλά τους έλεγε ότι πρέπει να συνεχίσουν. Οι όποιες αναστολές (ορισμένων) κάμπτονταν αυτοστιγμεί.
-  Συνέχιζαν να αυξάνουν τα volt, παρότι στις τελευταίες προσπάθειες δεν ακούγονταν καν οι κραυγές του «μαθητή». Ενδεχομένως να σκέφτονταν πως είχε μείνει αναίσθητος ή και κάτι ακόμη χειρότερο, γεγονός όμως που δεν τους απέτρεπε από τη συνέχιση του «πειράματος».
-  Τα 220 volt που έχουμε όλοι στα σπίτια μας, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι μπορούν να σκοτώσουν. Μπορούμε βάσιμα να υποψιαστούμε πως τα διπλάσια volt (450) που απαιτούσε το «πείραμα» είναι αρκετά για να μετατρέψουν τον εγκέφαλο σε χυλό.
Σημαντική λεπτομέρεια: Στις ΗΠΑ, όπου έγινε το πείραμα, το οικιακό ηλεκτρικό ρεύμα είναι στα 120 V!
-  Μετά την αποκάλυψη πως ο «μαθητής» δεν έπαθε απολύτως τίποτα, οι «δάσκαλοι» γελούσαν (!!!) αμήχανα, χωρίς όμως να φανεί στο πρόσωπό τους κάποιο δείγμα μετάνοιας ή ενοχής.
-  Ο άνθρωπος υπό προϋποθέσεις είναι ικανός για όλα. Ακόμη και για έγκλημα.

4 σχόλια:

  1. Σκέφτομαι μήπως τελικά όλοι μας έχουμε λίγο τον σαδομαζοχιστή μέσα μας. Άλλοι λίγο, άλλοι πολύ. Άλλοι προσπαθούμε να τον καταπολεμήσουμε, άλλοι πάλι λαμβάνουμε ευχαρίστηση με αυτό.
    Ξεκινά από την καθημερινή ζωή. Πόσες φορές δεν έχουμε τυραννήσει κάποιον στον έρωτα, επιτήδειες πολλές κάποιες φορές.
    Ίσως βέβαια να είναι και στην φύση μας. Αλλά υποτίθεται πρέπει να εξελισσόμαστε ως ανθρώπινο είδος και να καταπνίγουμε τα ζωώδη ένστικτά μας. Αλλιώς σε τι διαφέρουμε από τα ζώα;
    Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητή Μαρία
      Δεν νομίζω πως κάτι τέτοιο αποτελεί τον κανόνα. Μπορεί στο πείραμα να υπήρξε ένα ποσοστό 65% που έφτασε μέχρι το τέλος, αλλά κρίνοντας με τα δικά μου μέτρα και το δικό μου περίγυρο ανθρώπων, μάλλον τα πράγματα δεν είναι έτσι.

      Τι θέλω να πω: αν το πείραμα γινόταν στη Ζιμπάμπουε ή στο Πακιστάν, ενδεχομένως το 65% να γινόταν 100%. Θέλω να πιστεύω πως στην Ελλάδα τα πράγματα είναι διαφορετικά.
      Και δεν κρίνω με βάση δημοκρατικές πεποιθήσεις, πολιτισμικές καταβολές ή ανθρωπιστικά ιδεώδη. Έννοιες που εύκολα παρεξηγούνται αφού φτάσαμε στο σημείο να (δείχνουν πως) τις ενστερνίζονται ακόμη και εγκληματικές οργανώσεις.

      Νομίζω πως επειδή ο έλληνας έχει υποστεί βασανιστήρια και θηριωδίες για πολλά χρόνια, πράγματα που διδάσκονται και στις νεότερες γενιές, δεν θα πειθαρχούσε τόσο εύκολα στις παραινέσεις «επιστημόνων».
      Εξαιρέσεις σίγουρα θα υπάρχουν, παρανοϊκοί βρίσκονται παντού, δε βγάζω την ουρά μας απ’ έξω!

      Σε καταστάσεις πολέμου, ή όταν κινδυνεύει η οικογένειά σου μπορείς κάλλιστα να φτάσεις στο φόνο. Θα είναι όμως φόνος; Πράγματι, όμως, θα είχε πολύ ενδιαφέρον αυτό το πείραμα να πραγματοποιηθεί και στην Ελλάδα. Δεν θα είχα κανένα πρόβλημα ακόμη και αν διαψευστώ (δεν θα είναι και η πρώτη φορά).

      Στην εισαγωγή του το άρθρο λέει πως «Η ευρέως αποδεκτή εξήγηση - πριν το πείραμα του Μίλγκραμ - ήταν η αυταρχική τευτονική διαπαιδαγώγηση και η καταπιεσμένη - κυρίως σεξουαλικά - παιδική ηλικία των Γερμανών». Βγάλε την τελευταία λέξη και πρόσθεσε «Αμερικανών» και πες μου αν η πρόταση είναι λάθος.

      Διαγραφή
  2. Ο Μίλγκραμ με το πείραμά του απλά διαπίστωσε αυτό που η ίδια η ζωή απέδειξε, από της εμφανίσεως του ανθρώπινου είδους στη γη, ότι: «ο άνθρωπος υπό ορισμένες προϋποθέσεις γίνεται το αγριότερο θηρίο απ’ όλα πάνω στη γη»…
    Παραθέτω και δυο σχετικές ρήσεις, απ’ έναν φιλόσοφο κι έναν ιστορικό της αρχαιότητας:
    Αριστοτέλης: «Ο άνθρωπος, όταν τελειοποιείται, είναι το καλύτερο των ζώων. Όταν, όμως, αποχωρίζεται από το νόμο και τη δικαιοσύνη, είναι το χειρότερο όλων.»
    Πλούταρχος: «Δεν υπάρχει αγριότερο θηρίο απ' τον άνθρωπο, όταν κατέχει δύναμη ίση με το πάθος του.»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι αρχαίοι ημών καλά τα λένε.
      Δεν θα φτάσουν όλοι στο έγκλημα, το απέδειξε και το πείραμα. Κάποιοι θα σταματήσουν λίγο μετά την αρχή, κάποιοι θα αρνηθούν να συμμετάσχουν. Όπως ανέφερα και πιο πάνω υπάρχουν προϋποθέσεις και «προϋποθέσεις».
      Απλά πιστεύω ότι κάποιες φορές οι άνθρωποι δίνουν πολλή μεγάλη σημασία στην εξουσία που τους ασκείται και αισθάνονται εγκλωβισμένοι. Λειτουργούν ως ρομπότ χωρίς σκέψη και κρίση, ενώ ταυτόχρονα αναζητούν κάπου αλλού τον φταίχτη για την δική τους κατάντια.
      Οπουδήποτε αλλού εκτός απ’ το κεφάλι τους.

      Διαγραφή