Σελίδες

Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2011

Ellada, agapi mou



Όχι μόνο κοιτίδα της δημοκρατίας, αλλά και σύγχρονη δημιουργική χώρα. «Ellada, agapi mou» απαντά ο Ετιέν Ρολάν, πρώην διευθυντής της Γαλλικής Σχολής Αθηνών (EFA) και επίτιμος καθηγητής Ελληνικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Paris I - Πάνθεον - Σορβόνη, στο πρόσφατο δισέλιδο δημοσίευμα της «Monde» με τίτλο «Ελλάδα - Ευρώπη: η μεγάλη παρεξήγηση», όπου αμφισβητούνταν η ευρωπαϊκότητα της χώρας μας. Το σχόλιό του φιλοξενήθηκε στην ιστοσελίδα των συνδρομητών της γαλλικής εφημερίδας.

Ellada, agapi mou

Του Etienne Roland
 
Νιώθω βαθιά ταπεινωμένος, ως φιλέλληνας, όταν μια εφημερίδα τολμά να βάλει τίτλο πως η Ελλάδα είναι «μια χώρα ίσως λιγότερο "ευρωπαϊκή" απ' ό,τι φαίνεται» κι όταν το περιεχόμενο αυτού του άρθρου είναι κακή σύνοψη μιας ιστορίας την οποία οι συντάκτες δεν έχουν ζήσει• νιώθω ταπεινωμένος, ως Γάλλος, που συμπατριώτες μου πληγώνουν με τέτοιο τρόπο την ιστορία και τροφοδοτούν τον μύθο του ψεύτη και πονηρού (poniros στο πρωτότυπο) Έλληνα.

Αν λοιπόν δεν είναι η Ελλάδα ευρωπαϊκή χώρα, ποιος αξίζει αυτόν τον τίτλο; Ο γερμανός βάρβαρος ή η ύπουλη Αλβιών, την οποία ο μεγαλύτερος ποιητής της, ο Βύρωνας, κατηγορούσε ήδη για λεηλασία της χώρας του Ομήρου; Περισσότερο ευρωπαϊκή η Αγγλία, που δεν επιθυμεί καμία ευρωπαϊκή αλληλεγγύη - και κυρίως όχι εκείνη που θα της κόστιζε χρήματα; Δεν είναι αυτή η χώρα που επανέφερε στην Ελλάδα τον στρατό και τον βασιλιά στο τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, πυροδοτώντας έναν κατακλυσμό που η Ελλάδα έμελλε να πληρώσει πολύ ακριβά, μια χώρα που μπορεί εντούτοις να υπερηφανεύεται για την αντίσταση την πιο υποδειγματική απέναντι στον Ναζί κατακτητή. Η ιδέα της Ευρώπης δεν έχει και πολλά χρόνια ζωή, αμφιβάλλω αν μπορούμε να διανέμουμε διπλώματα ευρωπαϊκότητας. Τόσο η ιδέα όσο και το γεωγραφικό της περιεχόμενο είναι προς οικοδόμηση και όχι ένα ακέραιο δεδομένο.

Ο Βαλερί Ζισκάρ ντ' Εστέν έβαλε την Ελλάδα στην Ευρώπη διότι, λέει, από αυτή τη χώρα έρχονταν η δημοκρατία και ο πολιτισμός. Έστω, αν και μπορεί κανείς να πει πολλά για αυτή την αθηναϊκή δημοκρατία, την οπαδό της δουλείας, την ιμπεριαλιστική… Αλλά ο τόνος τοποθετείται εσφαλμένα, διότι το πρόβλημα δεν είναι να μάθουμε πού γεννήθηκε η δημοκρατία, το πρόβλημα είναι να αναγνωρίσουμε ότι ο ελληνικός ή, καλύτερα ας πούμε, ο ελληνορωμαϊκός πολιτισμός είναι το μόνο κοινό σκυρόδεμα σε μια ιστορία φτιαγμένη από αντιπαλότητες και παγκόσμιους πολέμους. Αυτός ο περίφημος ελληνικός πολιτισμός έθρεψε την Αναγέννηση, τα γράμματα και τις τέχνες, τους κλασικούς μας του 18ου αιώνα και γονιμοποίησε τις ελίτ του ίδιου αυτού αιώνα που συντάραξαν τον κόσμο.

Η θέση της Ελλάδας είναι στο κέντρο της Ευρώπης, πρόκειται άλλωστε για μία από τις πιο ζωντανές και τις πιο λαμπερές εστίες της ευρωπαϊκής κουλτούρας: με πρόσωπα αξιοσημείωτα σε όλους τους τομείς, και όχι μόνο στην ποίηση, με μια πρωτότυπη σχολή ζωγραφικής που αρχίζει από τον Θεόφιλο και οδηγεί στον Τσαρούχη μέσω του Εγγονόπουλου, με φιλόσοφους όπως ο Κορνήλιος Καστοριάδης… Δείτε ποιοι μεταφράζονται στην Ελλάδα: ο Βερνάν, ο Φουκό και ο Ντεριντά• δείτε πού διαπλάθονται οι ελίτ: στον τομέα της ιστορίας, η EHESS (Ανώτατη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών) έχει παίξει μεγάλο ρόλο. Και θα βρείτε στην Ελλάδα μια γενιά αξιόλογων ιστορικών που συμμετέχουν στην ανανέωση του κλάδου.

Όλοι λοιπόν ψεύτες και κλέφτες τους οποίους πρέπει να υπερασπιστούμε γιατί εφηύραν κάποτε τη λέξη «δημοκρατία»; Υπάρχουν πολλά ακόμα πράγματα να βάλουμε στη ζυγαριά: η φιλοσοφία (α λα δυτικά), η ιστορία, το θέατρο… Υπάρχουν σήμερα σε αυτή τη χώρα άνδρες και γυναίκες από τους πιο καλλιεργημένους και τους πιο πολιτισμένους που γνωρίζω• δεν δέχομαι να τους βάζουν «βάρβαροι» στον πάγκο της Ευρώπης. Όσο για τους αξιοθρήνητους κομπιναδόρους, σε ποια χώρα δεν υπάρχουν, έχοντας διασπαθίσει δεκάδες δισεκατομμύρια;

Το ερώτημα δεν είναι αν η Ελλάδα είναι περισσότερο ή λιγότερο ευρωπαϊκή: τα ίδια τα θεμέλια της Ευρώπης δεν υφίστανται χωρίς τον ελληνισμό. Να θυμίσουμε πως η Ευρώπη ήταν μια πριγκίπισσα από τη Φοινίκη που απήχθη από Κρήτες προκαλώντας μία από τις πρώτες διαμάχες μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Η Ευρώπη έχει λοιπόν και ανατολίτικες ρίζες κι αυτός είναι ένας πολύ χρήσιμος μύθος σε αυτές τις εποχές διασταύρωσης των πληθυσμών. Τσιμέντο της Ευρώπης δεν είναι οι τράπεζες και οι τραπεζίτες αλλά ένας πολιτισμός, και ο ελληνικός πολιτισμός είναι ένα από τα στοιχεία που μας ενώνουν• αλίμονο, υπάρχουν τόσο λίγα!

Vive la Grece! Και ας μην αφήσουμε τεχνοκράτες να γονατίσουν φίλους και αδελφούς, πόσω μάλλον να τους ταπεινώσουν και να ταπεινώσουν κι εμάς.

Πηγή: Τα Νέα
 

Οι φίλοι που παρακολουθούν αυτό το ιστολόγιο, ίσως έχουν διαπιστώσει πως συχνά αναδημοσιεύω φιλελληνικά άρθρα γνωστών και επιφανών ξένων ιστορικών, οικονομολόγων και πολιτικών.
Οι λόγοι δεν είναι σοβινιστικοί, ούτε ψάχνω να βρω αυτούς που θα μας «αθωώσουν» για τα λάθη μας, ούτε διακατέχομαι από εθνικοφροσύνες και λοιπές αηδίες που μου ανακατεύουν το στομάχι. Αυτά προς αποφυγή παρεξηγήσεων γιατί στις διαδικτυακές μου βόλτες διαπιστώνω πως πολύ εύκολα ο κάθε άσχετος κολλάει ταμπέλες δεξιά-αριστερά.
Ο λόγος είναι πως μέσα στην κατήφεια και τη μιζέρια των τελευταίων ετών, όπου κανένας δεν υπερασπίζεται την Ελλάδα – και κυρίως οι «Έλληνες» πολιτικοί, θεωρώ σημαντικές παρόμοιες παρεμβάσεις.
Μου είναι αδιάφορο αν τις αποδέχονται όσοι τις διαβάζουν. Μπορώ ακόμη και να καταλάβω την απροθυμία να γνωρίσουν την «άλλη» διάσταση της πατρίδας μου οι άλλοι λαοί, άνθρωποι με διαφορετική κουλτούρα, πολιτισμό, καταβολές.
Αυτό όμως που με διαολίζει αφάνταστα είναι να ακούω και να διαβάζω τις ασυναρτησίες του κάθε ελληναρά που ζει στο εξωτερικό (ή και στο εσωτερικό) και με κάθε ευκαιρία ρίχνει το ανάθεμα στους Έλληνες και την Ελλάδα. Να βρίσκει τα πάντα σάπια και όλους διεφθαρμένους. Να ζητά το σφαγιασμό καθετί ελληνικού για να …προχωρήσει η Ευρώπη !
Όποιος δεν αγαπάει αυτή τη χώρα, ας την κάνει γι’ αλλού. Και να μη μας γράφει…




2 σχόλια:

  1. Με το σχόλιό σου επάνω στο άρθρο, συμφωνώ.
    Επίσης +1000 σε αυτο που λες για τις ταμπέλες.
    Δε μπορεί ο έλληνας δίχως ταμπέλες λόγω καχυποψίας, λόγω δεν ξερω τι.
    Σημερα πίναμε ενα τσιπουράκι με άνθρωπο αριστερό, αλλα ορίτζιναλ αριστερό, όχι σαχλαμάρες και το άτομο μου ξεκρέμασε όλες τις ταμπέλες απο το ράφι και τις έκανεν σκουπίδι, με αληθινά περιστατικά απο την ίδια τη ζωή.
    Εχω γράψει για τις ταμπέλες, τις ετικέτες, τις στάμπες και θα ξαναγράψω.

    Εχουν καταρρεύσει οι ελληνικότητες και οι δημοκρατίες και τα φώτα στην Ευρώπη και η ιστορικότητα της Ελλάδας και όλα αυτά, εχουν γίνει απλά : χρήμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τζονάκο, δεν θα ήθελα (και πιστεύω κανένας νοήμων άνθρωπος) να με δουν με άλλο μάτι και να μου συμπεριφέρονται καλύτερα, επειδή οι πρόγονοί μου εφηύραν τη δημοκρατία, τους δίδαξαν πολιτισμό, τους έμαθαν μαθηματικά, φιλοσοφία, μουσική, αστρονομία, ιατρική κ.α.
    Αυτό που απαιτώ είναι να με σέβονται, αν όχι ως ισότιμο ευρωπαίο πολίτη, τουλάχιστον ως άνθρωπο. Δεν ανέχομαι να με χλευάζουν κάτι κοιλαράδες κωλογερμανοί, λέγοντάς με σπάταλο. Δεν ανέχομαι από τις λούγκρες τους Άγγλους να κάνουν ριάλιτυ και να γελοιοποιούν την πατρίδα μου. Δεν ανέχομαι οποιαδήποτε άλλη σαχλαμάρα από κανέναν που δεν με γνωρίζει ούτε στο ελάχιστο. Ας μην αναφερθώ στην εργατικότητα των υπολοίπων γιατί τα πράγματα είναι γνωστά. Μόνο κάτι «εξευρωπαϊσμένοι» ψευτοέλληνες δεν τα βλέπουν.
    Μεταξύ της απίστευτης ηλιθιότητας κάτι απομειναριών της χούντας που βλέπουν την Ελλάδα ως την αρχή και το τέλος του σύμπαντος και θεωρούν πως οι γαλαξίες κινούνται γύρω από αυτήν και της απύθμενης βλακείας κάτι «πολιτών του κόσμου» που γεννήθηκαν εδώ αλλά ντρέπονται γι’ αυτό και πολύ εύκολα μας αποδίδουν όλα τα δεινά της ανθρωπότητας, ε, πιστεύω πως υπάρχει μια τεράστια ενδιάμεση απόσταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή